1402/11/05-16:45

بیانیه پایانی اجلاس هفتادمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها در بندرعباس

بیانیه پایانی اجلاس هفتادمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استانها در بندرعباس

دیار نخل و خورشید، خلیج فارس است اینجا  /بود این مرز مهد باصفایم

دیارم ریشه در تاریخ دارد / الا ای اهل عالم با شمایم

بود این افتخاری از برایم / جنوبی پاسدار ایران زمینم

به گزارش نگاه جنوب ایران نیوز، اینجا بندرعباس، شهر محبین حضرت عباس (ع)، دروازه ای رو به خلیج فارس، بزرگترین بندر ایران سرافراز، مقصد میلیون ها مسافری است که از سراسر ایران و دیگر کشورها وارد این شهر می‌شوند. برگزاری هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی روسای شورا‌های اسلامی کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی شهر بندرعباس در ایام بابرکت میلاد امیرالمومنین حضرت علی (ع)  برگ زرین دیگری بر دفتر جامعه شورایی کشور افزود و باعث انسجام و همبستگی بین شوراهای مراکز استانها و زمینه‌سازی مناسب در جهت تبادل تجربیات و ارائه راهکارهای نو به منظور از میان برداشتن چالش‌های مدیریت شهری شد.

هوهوی ذوالفقار تو پیچیده در جهان، در جنان / هوهوی ذوالفقار تو پیچیده در زمان، در زبان

شد سیزده رجب، ذکر حیدرکرار طوفانی شده

از کعبه آمدی ای فخر کائنات، ای پدر سالار شهیدان کربلا ؛ هو یا علی حیدر مدد

علی جان؛ اگرچه اکنون دلیر مردانی از پیروان مکتبت و از خیل سپاهیان سبز پوش سلیمانی و سلیمانی ها نیستند، اما مکتب مقاومت و جهاد همچنان پابرجاست. مجمع مشورتی به نمایندگی از جامعه شورایی ایران با تصریح بر حق مشروع و قانونی مردم زجرکشیده و مظلوم فلسطین برای تعیین سرنوشت و رهایی از جور و ستم اشغالگران، بر حمایت قاطع خود از مقاومت با توسل به همه ابزارهای موجود تاکید نموده و اعلام می‌دارد اینک لازم است تمامی ملت‌های مسلمان و دولت‌های اسلامی در مقابل این رژیم جعلی به پا خیزند و با به‌کارگیری همه ابزارهای لازم به این ظلم بی‌انتها و کشتار مسلمانان بی‌گناه پایان دهند.

در کشور عزیزمان آزادی و امنیت مان را مدیون رشادت و جانفشانی شهدا هستیم که با سرخی خون پاکشان سند آنرا امضا نمودند . فرزندان دلیر هرمزگان هم در دوران پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در این راه با نثار جان و با تمام ایثارگری هایشان به یاری انقلاب و کشور شتافتند.

خداوند متعال را شاکریم که به ما توفیق عنایت فرمود تا در کنار آب های نیلگون خلیج فارس؛ در استان هرمزگان، زادگاه  1500 شهید گلگون کفن در سایه سار امن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گرد هم آئیم و مسائل و مشکلات مدیریت شهری کشور را به بحث و گفتگو بگذاریم.

ما به نمایندگی از جامعه بزرگ شورایی کشور، خواسته های خود را که حاصل تبادل نظر در کمیسیون های تخصصی در اجلاس بندرعباس است را به شرح زیر اعلام می داریم و از دولت و مجلس محترم شورای اسلامی و از شورایعالی استانها و تمامی مسئولین محترم اجرایی انتظار داریم به این خواسته ها که در واقع مطالبات بحق مردم است توجه نموده و در اجرای آنها اهتمام ویژه داشته باشند:

 1- فرصت ناشی از مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبر گان رهبری تجلی از مردم سالاری دینی در مقطع حساس کنونی و زمینه های مناسب برای توسعه و افزایش ضریب امنیتی برای کشور فراهم می آورد و جامعه شورایی کشور ضمن دعوت از تمام اقشار مردم به شرکت در انتخابات پیش رو تمام همت خود را برای ایجاد شور و نشاط اجتماعی و خثی سازی دسیسه ها و جنگ روانی دشمن بکار خواهد برد.

 

2- با توجه به ضرورت ایجاد وحدت رویه در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی و شرایط خاص جامعه در حوزه تهاجم فرهنگی دشمن و هجوم رسانه های بیگانه لازم است با عنایت به ارتباط گسترده شوراها و شهرداری با اقشار مختلف مردم به مدیریت شهری نقش بیشتری در این خصوص از سوی دولت و مجلس محترم داده شود .

3- عملکرد صحیح و مطلوب دستگاه های اجرایی به تنهایی موجب تقویت سرمایه و اعتماد اجتماعی نمی شود. انعکاس تلاش ها به جامعه نیز باید بدرستی انجام شود، ما ضمن تشکر از ریاست محترم سازمان صدا و سیما در همکاری و پوشش اخبار اجلاس های مجمع مشورتی شورا، با عنایت به اینکه اقدامات بسیاری در مدیریت شهری صورت می گیرد تقاضا داریم توجه بیشتری از سوی صدا و سیما با هدف اعتماد آفرینی در جامعه صورت پذیرد.

4- با توجه به شرایط خشکسالی و کمبود آب در راستای حفظ و گسترش فضای سبز شهرها و به استناد ماده 22 قانون هوای پاک شهرداری ها با همکاری وزارت نیرو موظف به تامین منابع آب مورد نیاز از محل پساب شهری می باشد. لذا ما خواستار اختصاص بوجه دولتی جهت تملک، حفظ و نگهداری باغات و لحاظ آنها به عنوان پروژه ملی، شهرداری ها از پرداخت هرگونه وجه تحت عنوان حق نظاره چاه های استیصال آب فضای سبز معاف گردند. 

5- وصول مطالبات شهرداری از دولت چالش همیشگی شهرداری ها است مدیریت شهری با آن مواجه می‌باشد. تصویب قانون درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری ها اقدام خوبی بود که در سال گذشته صورت گرفت. در تبصره 2 بند ب این قانون اذعان گردیده سازمانها و دستگاه های اجرایی موظفند در خصوص جابجایی تاسیسات در اجرای طرح های توسعه شهری از شهرداری ها مطالبه نداشته باشند. اما همچنان دستگاه موصوف از انجام طفره می روند. همچنین در سفر استانی اخیر رییس جمهور به استان گلستان، ایشان دستور فرمودند مبلغ 20 همت از درآمدهای پایدار شهرداری ها برای پرداخت دیون گندم کاران برداشت شود. که چالش های مالی زیادی برای شهرداری ها ایجاد کرده است. لذا از دولت محترم انتظار داریم، مساعدت و توجه بیشتری به مجموعه مدیریت شهری داشته باشد.

6- بیش از دو دهه از فعالیت شوراها سپری شده ولی هنوز هم قانون مدیریت واحد شهری به تصویب نرسیده است و همین موضوع موجب شده اکثر اختیارات و وظایف شوراها در نظارت و سیاستگذاری شهرداری‌ها متمرکز شود. در چنین شرایطی شاهد اقدام دولت محترم در خصوص تصویب اساسنامه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری ها در مجلس هستیم که این امر با توجه به نهاد عمومی بودن شهرداری ها در تضاد است و شهرداری‌ها را به سمت دولتی شدن سوق می دهد اعضای مجمع مشورتی ضمن استقبال طرح احیاء اتحادیه شهرداری ها در خصوص اساسنامه سازمان شهرداری ها نیز خواستار احصاء نظرات شوراها هستند

7- بافت های فرسوده شهری از مشکلات مشترک شهرهای مراکز استان است و احیاء بافت فرسوده شهری یک ضرورت محسوب می‌شود اما متاسفانه عدم اجرای ماده 9 تصویب نامه هیات وزیران در مورخ 10/4/1397مبنی بر تکلیف کلیه وزارتخانه ها، موسسات و شرکت های دولتی با سهام 100 درصدی متعلق به دولت نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در محدوده ها و محلات دارای بافت فرسوده، مانع جدی در این راه است.

8- با توجه به جایگاه ویژه شورایعالی استانها در نظام شورایی کشور پیشنهاد می‌شود در قانون نحوه انتخاب اعضای شورای عالی استانها اصلاح صورت گیرد به این نحوه که یکی از منتخبان هر استان رییس شهر مرکز استان باشد

در خاتمه از زحمات شورای اسلامی و شهرداری شهر بندرعباس و همکاری ارزشمند نماینده محترم ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه محترم شهر بندرعباس، استاندار محترم، و همه کسانی که شرایط برگزاری هر چه مطلوبتر هفتادمین اجلاس مجمع مشورتی را فراهم نمودند قدردانی نموده و بار دیگر با آرمان های بلند امام راحل عظیم الشان و  شهدای گرانقدر دفاع مقدس و مدافعان حرم تجدید پیمان کرده و در پرتو منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) همچنان خدمتگزار مردم شریف ایران عزیز باشیم.

 شکر لله شیعه ای نامی شدیم/ اهل جمهوری اسلامی شدیم/  از خمـینی درس عشق آموختیم / در تنور جنگ و جبهه سوختیم/ بیعتی کردیم با سید علی/  راه حق در قول و فـعلش منجلی

 والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

5 بهمن ماه 1402 – استان هرمزگان – بندرعباس

مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان های کشور

 

 

نظرات

captcha

اخبار مرتبط